Haluan ajaa autolla, koska se on helpointa.

Sami2

Mikä saa ihmisen valitsemaan tietyn kulkupelin? Syitä on monia riippuen aina asuinpaikasta, mieltymyksistä, asenteista sekä arvoista. Autolevi haastatteli yhdessä Kestävä Suomen kanssa käyttäjäämme Sami S:ää, joka omistaa auton, polkupyörän sekä käyttää julkisista ratikkaa. Miltä on näyttää Samin ”liikenneympyrä”.

Mitä kulkuneuvoja sinä tai perheesi käyttää viikoittain?

Kuljen autolla, polkupyörällä sekä raitiovaunulla. Pitkät matkat luonnollisesti omalla autolla, koska minulla on auto ja mielestäni yksityisautolla kulkeminen on helpointa. Asun Helsingin ydinkeskustassa sekä osa-aikaisesti Virossa. Helsingin keskustassa yksityisauton käyttö on haastavaa, jonka takia siellä turvaudun pyörään ja raitsikkaan.

Mikä sinulle tai perheellesi on näiden käyttämisessä tärkeää?

Se, että voimme tulla ja mennä milloin vaan, riippumatta muista ihmisistä ja aikatauluista.

Mitä olisi merkittävin parannus, joka suomalaisten liikkumisessa sinun mielestäsi pitäisi saada aikaan ja miksi?

Helsingissä yksityisautoilu on todella kalliista ja tehty vaikeaksi, vaikka jakamistalousmalleilla se voitaisiin järjestää järkevästi. Tuntuu siltä, että valtio on tehnyt valtavan virheen siinä, kun autoja ei ole osattu hyödyntää liikenteen kehittämisessä järkevällä tavalla tähän mennessä. Mitä tarkoitan on, että omasta mielestäni valtion olisi pitänyt aloittaa jakamistalouden mahdollistaminen jo paljon aiemmin. Siten käytössäni voisi olla esimerkiksi yhteiskäytössä oleva tai vertaisvuokrattu henkilöauto, jolle myös löytyisi edullista pysäköintitilaa kaupungista.

Varsinkin Helsingissä vaikuttaa siltä, että auto on vihollinen. Mikä minua ärsyttää eniten, on hankalasti navigoitava kaupunki sekä pysäköinnin kalleus erityisesti keskustassa. Samalla kun yksityisautoilu on Helsingissä vaikeaa, kaupunki ei ole mielestäni kehittänyt yksityisautoilun helppouden veroista vaihtoehtoa. Julkinen liikenne on liian kallis tai jopa huono niin, että kävelemällä pääsee monesti nopeammin: Liikennöinti loppuu yöllä liian aikaisin aikaisin, yölinjoilla liian pitkät vuorovälit ja metroverkosto suppea.

Valtakunnallisesti, Suomi on valtava kiinnostava maa, jossa olisi hienoa voida matkalla enemmän, mutta silti kauas Etelä-Eurooppaan pääsee lomalle halvemmalla kuin Lappiin, joka tuntuu järjettömältä.

Olisitko valmis jättämään uuden autosi ostamatta, jos uuden helppokäyttöisen, ja oman auton käyttöä edullisemman, mobiilipalvelun alle yhdistettäisiin joukkoliikenne, yhteiskäyttöautot, taksit sekä kimppakyydit ihmisille ja tavaroille hintaan 300€ kuussa?

Voi olla mahdollista. Jos palvelu olisi helppokäyttöinen ja nopea, niin ehdottomasti harkitsisin tätä vaihtoehtoa ja luopuisin omasta autosta.

Miten uskot autoilun kehittyvän tulevaisuudessa ja mihin suuntaan sen mielestäsi tulisi kehittyä?

Ympäristöystävällisyys on se juttu ja suunta. Hinta ja aika ovat lisäksi avaintekijöitä tässä kehityksessä. Jakaminen on jo täällä, enää sen pitää tavoittaa kaikki Suomen kolkat ja monista ennakkoluuloista on luovuttava, jotta kehitys mahdollistuu. Se on varmaankin se haaste tässä.

Samin kysymys meille: Milloin luulette jakamistalouden todella olevan se juttu ja uskotteko sen synnyttämän kulttuurin todella juurtuneen suomalaiseen yhteiskuntaan? Mitä asenteita pitää muuttua ja miten se tehdään, jotta palveluiden yleistyminen mahdollistuu? Kyse on kuitenkin käyttäjien asenteista- eikö näin?

Autolevi vastaa: Yhteiskunnassa vallitsevat asenteet ovat muodostuneet pitkän ajan kuluessa ja ovat osa kulttuuriperimäämme. Jokaisen henkilökohtainen kokemus muokkaa yhteiskuntaa omalta osaltaan. Jakamisen kulttuuri heikkeni hetkeksi ilmiönä ja on nyt tullut vauhdilla takaisin, jota esimerkiksi Airbnb on edesauttanut. Erityisesti ennen suomalaisen yhteiskunnan vaurastumista jakamisen kulttuuri hyvinkin tyypillistä ja jopa oleellinen selviytymiskeino. Nykyisin jakamista ei enää tarvitse tehdä välttämättömyydestä. Auton omistamisesta tulee vaivaa, koska se vaatii huoltotoimenpiteitä sekä aiheuttaa kuluja omistajalleen. Kun ihmiset tulevat tietoisemmiksi eri vaihtoehdoista, usein erityisesti helppoihin ja vaivattomimpiin ratkaisuihin päädytään.

Asenteet eivät muutu hetkessä. Mainstream käyttäjän kannalta sääntelyn keventyminen ja uusien palvelujen lainmukaisuus ovat keskeisiä kultturinmuutosta ja käyttönottoa ajavia välttämättömiä tekijöitä. Kulttuurinmuutoksen tulee jokatapauksessa vauhdittumaan, kun jakamiseen perustuvat palvelut tulevat ihmisille tutuiksi. Toki positiivisten henkilökohtaisten kokemusten jakaminen auttaa muutoksessa.

Kiitos Sami haastattelusta!

 

Koko haastattelun voi lukea Kestävän Suomen blogista.

Haluan ajaa autolla, koska se on helpointa.

Autolevi on tunnistettu ja luotettava markkinapaikka vuokrata ajoneuvoja yksityisiltä ihmisiltä yksityisille ihmisille.

Aloita tänään

Autolevi Instagramissa
Seuraa »
×